Nøgne Ø, Havrestout

Ikke helt Nøgne Ø nivå
Nøgne Ø innrømmer selv at her har de inngått kompromiss. Om det er det som gjør det eller at de bare er så mye bedre på andre ting aner ikke jeg, men dette har jeg smakt bedre fra andre. Misforstå meg rett. Det er egentlig ikke noe galt med Nørne Ø Harvrestout. Det er bare det at andre kan det bedre og det uten at det koster mer.

Den er mørk som en stout skal være, men skummet er grovt og legger seg dermed også raskt. Lukten er lite å utsette på. En mørk og mystisk blanding av lakris, karamell og sjokolade. Smaken er skarpere enn forventet. Det plager ikke, men den kjennes også litt «smal» i munnen. Ettersmaken lider nok av de samme svakhetene og virker noe enkel.


KARAKTERER: 
Øyne:  4
Nese: 5
Kropp:  4
Munn:  4
Total: 4,25


FAKTA:

Produsent:  Nøgne Ø
Nasjonalitet:  Norsk
Kjøpt:  ICA
Alkoholinnhold: 4,5%
Volum: 0,5 l
Pris: –
Literpris: –

11-05


2 thoughts on “Nøgne Ø, Havrestout

  1. Per S sier:

    Jeg drakk en flaske Havrestout samtidig med en Dorothy Goodbody’s Wholesome stout for en tid siden. Omtrent annenhver slurt til begge flaskene var tomme. Til min forbauselse oppdaget jeg at de var svært like. Klarte nesten ikke å skille dem fra hverandre. Jeg tror nok at samme øl kan gi ganske forskjellig smaksopplevelse avhengig av tid, situasjon, m.m. Du vurderer dem ganske forskjellig, kanskje omstendighetene kan ha hatt noe å si?

    • Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at omstendighetene har noe å si for smaken. Da omstendighetene i videste forstand. Hva en har spist på forhånd. Hva du spiser til. Hva en har drukket på forhånd. Ølets temperatur. Sosial setting. Temeratur i rommet. Tidligere preferanser. Og på toppen av det hele kan kvaliteten varierer fra flaske til flaske.

Legg igjen en kommentar

