Nøgne Ø. Saison

Out of Seson?
Ordet Sasion har vistnok samme opprinnelse som season. Med andre ord snakker vi om et øl som i utgangspunktet var et sesongprodukt. Om det var meg eller ølet vet jeg ikke, men minst en av oss var utvilsomt utenfor sesong da vi møttes.

Før jeg kom så langt som til å vurdere ølet i glasset konstaterte jeg at skummet var så hissig at det ville ut av flasken før jeg begynte å helle. Saison er matt gyllent å se på, men skummer for lett og mye. Det kan ha sammenheng med at jeg skjenket etter læreboken, men dette er nok ikke alene grunnen når det skummet før det forlot flasken. Lukten er som av en pils der noen har vært litt for gavmilde med malten og at denne noen ikke hatt tålmodighet til å vente til prosessen var ferdig. Smaken er dominert av mild malt, men det hele virker uferdig. Jeg får flashback fra diverse bryggeprosjekter i tenårene. Ettersmaken er emmen.

Jeg drakk rett og slett ikke opp og det etter at min kone hadde fått halvparten, der hun også overlot litt til utslagsvasken.  Hadde jeg vært overtroisk hadde jeg koblet dette mot at denne testen er årets trettende, men slikt kunne det ikke falle meg inn å tenke på.

KARAKTERER:
Øyne: 3
Nese: 2
Kropp: 2
Munn: 1
Total: 2,00

FAKTA:
Produsent: Nøgne Ø 
Nasjonalitet: Norsk
Kjøpt: Vinmonopolet
ABV:  6,5%
Volum:  0,5l
Pris: 60,90
Literpris: 121,80

11-13


6 thoughts on “Nøgne Ø. Saison

  1. BeerFan! sier:

    Heisann!

    Har selv drukket NØs Saison men var ikke nevneverdig imponert over ølet. Jeg husker det som helt greit, litt anonymt, men kan ikke huske at det var så dårlig som du har kommet fram til.

    Ellers så er det jo en forholdsvis lett øl som jeg ser for meg som et greit alternativ til pils/lager i sommervarmen, selv om jeg da heller ville valgt en IPA…

    (Xtra fra disk.no, sånn forresten, men kommer til å bruke et annet nick her)

  2. Jeg kan selvfølgelig ha kommet over en flaske som ikke var helt god, eller hatt en særdeles dårlig dag og kommer nok til å teste det igjen en gang, men ikke med det første og ikke før jeg har testet et par andre Saisons.

  3. Erik sier:

    Saison er av mange en undervurdert øltype men har vel de to siste årene fått en ganske kraftig oppblomstring i enkelte ølmiljøer, spesielt i USA. Stilen er ikke så veldig låst, men som det skrives så er det et øl for sesongen og tradisjonelt så var det et brygg man laget på gårdene i Belgia for å kunne tilby arbeidsfolket en lettdrikkelig og rimelig tørsteslukker under slåttesesongen. Enkelte hevder at for å lage en ekte Saison så skal man kunne benytte de malttypene og humlen man hadde mer eller mindre tilfeldig liggende på gården. Utenom dette så her altså kravet et lyst og lett øl med moderat humle og et typisk belgisk gjærpreg, en rustikk smak og ofte et litt lett krydret preg og i enkelte tilfeller noe syrlig. Det forekommer også varianter av Saison med innslag av villgjær. Et lett øl på 6-7 % sier noen, ja etter belgisk målestokk er det å betrakte som forholdsvis lett.

    Noen setter stor pris på denne type øl med en ganske lett og subtil men samtidig rustikk og særpregen smak. Ølet faller ofte mellom to stoler, de som liker lette øl og de som liker kraftige smaker. Heldigvis har vi to autentiske belgiske eksemplarer tilgjengelige på Vinmonopolet Silly Saison, Saison Dupont for de som vil sette seg litt inn denne øltypen. Sammenlignet med disse og en del litt mer eksperimentelle amerikanske tolkninger hvor man gjerne er litt tøffere med krydder og uvanlige tilsetninger som blomster etc. så synes jeg Nøgne Ø gjør en god jobb. Man er tro til det originale konseptet, men gir den sin egen identitet uten å kopiere eller bli for ekstreme. Om det er riktig å kaste terninger basert på om man liker en bestemt øltype eller vurderer ølet på sine egne premisser innenfor sin stil er opp til den enkelte. Men det er i alle fall viktig å være tydelig med hva man her bedømmer etter.

    Stå på uansett, det er gøy å lese andres meninger om øl.

  4. Takk for informasjon om saison og tilbakemelding. Det ligger en del personlige anmeldelser i køen og disse blir lagt ut en hver dag.
    Alt som skrives her er selvfølgelig min subjektive mening. Gjerne påvirket av dagsform, humør og forventninger.

    Jeg har vurdert en Silly Saison for å få endelig avgjort om det er meg som ikke er kompatibel med varianten, eller om det bare var en enkeltepisode, men det finnes så mye annet godt å smake 🙂

  5. Erik sier:

    Ølutvalget her på bjerget er for tiden helt ekstremt, har man visse favoritt stiler så kan man holde på lenge innen men må utforske det perifiere. Slikt kan komme med tiden, men det viktigste er at vi har en helt annen verden å forholde oss til nå enn da visse gamle ølnerder måtte reise mange lange strekk for å oppleve forskjellige øl og da gjerne stedets spesialitet uten den store variasjonen tilgjengelig. Det gav oss visse fordeler om vi ønsket å gå i dybden, men jeg tror verden er mye bedre i dag hvor man kan switche mellom en tradisjonell geuze og en amerikansk imperial porter på null kommma null i de fleste norske byer.

  6. Kjelli sier:

    Sitter med min Nøgne Ø Saison.
    Fikk også opplevelsen med skum som kom ut av flasken, men det er da ikke så uvanlig.. litt moro. Syntes ølet var veldig fristende i glasset, med fint, lett skum og fin gylden farge.
    Ble litt skuffet over smak og opplevelse. Men likevel drikkebar, sikker mye bedre enn varm sommerkveld med uteservering på D-cup 🙂

Legg igjen en kommentar

