Nøgne Ø, Brun

Dæn e’ brun!
Min erfaring med belgisk øl er ikke allverden og etter fadesen med Saison burde jeg muligens vært litt skeptisk, men satte min lit til Nøgne Ø atter en gang og denne gangen var produktet langt bedre.

Av utseende er den mørk rødbrun og fristende, men en tett og fin offwhite skumtopp. Den lukter av malt, frukt og sitrus, men også en liten irriterende bilukt av våt ull. Så langt minner den overraskende mye om stout. Smaken er middels kraftig og domineres av karamell og frukt, samt et snev av nøtter. Ettersmaken frembringer ikke noe nytt, men gir nydelige etterdønninger av en god øl.

Dette er absolutt en øl jeg kommer til å passe på å ha i kjelleren og med et forholdsvis lavt alkoholinnhold vil den nok også ofte bli valgt.

KARAKTERER:

Øyne: 6
Nese: 5
Kropp: 5
Munn: 5
Total: 5,25

FAKTA:
Produsent: Nøgne Ø 
Nasjonalitet: Norsk
Kjøpt: Vinmonopolet
Batch: # 491
ABV:  6,0 %
Volum:  0,5 l
Pris: 61,90
Literpris: 123,80

11-18



One thought on “Nøgne Ø, Brun

  1. Kjempetorsken sier:

    Denne liker jeg også, og jeg kjøper den jevnlig. Ganske lett i kroppen til å være så mørk og alkosterk. Samtidig har jeg opplevd at denne har smakt veldig forskjellig i forskjellige settinger.

    Noen ganger trer den «belgiske» smaken tydelig frem, mens den andre ganger er helt borte.
    Men god er den uansett!

Legg igjen en kommentar

