BrewDog, Edge

Tre gledelige overraskelserBeklager bildekvaliteten. Min HTC har et elendig kamera.
Et av mine mål på Londonturen vinteren 2011 var å få smakt Mild Ale, som jeg har stadig oftere ser nevnt når jeg leser om øl og som jeg ennå ikke har sett servert i Norge. Beskrivelsen Mild kommer etter sigende ikke fra smaken eller alkohol-innholdet (vanligvis 3-3,6%), men av at dette er et «ungt» øl. Ungt i den forstand at det ikke er lagret. I dag forbindes imidlertid tittelen mest med smaken. Vi snakker med andre ord om et forholdsvis humlefattig øl.

Den første puben jeg var innom på denne turen var Utobeers The Rake ved Borough Market. Jeg spurte selvsagt om de hadde Mild og det hadde de. Til alt overmål fra BrewDog. Deres Edge. Den tredje gledelige overraskelsen var smaken.

Den ser ut som en litt lett stout , men er i tillegg grumsete. Lukten er en nydelig blanding av malt og karamell.   Også i smaken er det malt og karamell som dominerer. Den kan muligens beskrives som en litt kraftig stout. Den er litt  kort ettersmak, men med en fin bitterhet. En bitterhet som vipper litt mer mot malurt(?) enn det jeg vanligvis finner. Totalt sett et øl en bør få seg en smak av om en har tatt en tur til et land der slikt serveres.

KARAKTERER:
Øyne: 5
Nese: 6
Kropp: 5
Munn: 4
Total: 5

FAKTA:
Produsent: BrewDog
Nasjonalitet: Skotsk
Kjøpt: The Rake, London
ABV: 3,2 %
Volum: 0,568 l (pint)
Pris: –
Literpris:  –

Beklager den dårlige bildekvaliteten.
HTC egner seg ikke for slike jobber.

11-28

One thought on “BrewDog, Edge

  1. Stian sier:

    Håper denne kommer til Norge også. Mild Ale er en sjanger som kunne vært prøvd ut mer på småfeige norske ganer; alle tilskudd i floraen fungerer som bolverk mot pilsflommen og ønskes velkommen av meg i alle fall. 😛

Legg igjen en kommentar

