Off to London 1/4

DAG 1
Min kone og jeg fikk ordnet oss en tur til London. Bare oss to til utlandet for første gang på syv år. Avkommet ble godt parkert hos gode venner med jevnaldrende unger på fredag kveld og vi gamle spratt opp av sengene tidlig lørdag morgen og var på Flesland i god tid før 07:00 flyet. Målet med turen var først og fremst tid sammen og et besøk hos min god venn M som har bosatt seg i verdensmetropol, men jeg hadde selvsagt planer om mer en ett pubbesøk.

Mange ser ut til å leve i den den villfarelsen at om en skal ha seg et godt glass vin i Paris så er det bare å stikke innom nærmeste kafe og om en skal ha seg en god øl i London så er det bare å stikke innom nærmeste pub. Vi som har levd noen år og besøkt disse byene vet bedre. Vi vet i tillegg at puber i England er alt fra «a place to get pissed» til steder som in Norge ville insistert på å bli kalt restaurant. Jeg hadde derfor brukt noen kveldstimer for å få en oversikt over en del brukbare puber i London. Kilder i dette arbeidet var The Real Ale Pub Guide (Paperback), Good Beer Guid (iPad), Debattforum, Ratebeer, Fancyapint, Google Maps og nettet generelt. Det hele ble sammenfattet i dette kartet. Det å planlegge hvilke puber en skal innom er en sak. Det å få gjort det er en annen. En del av pubene ligger ikke direkte sentralt i forhold til hva en vanligvis foretar seg i London. En del av dem er faktisk stengt i helgene og en del andre stenger tidlig på søndag. På toppen av det hele viste det ser at det ikke var mulig å hente opp kartet jeg hadde laget på Google på min HTC. Jeg tok også, som den omtenksomme fyren jeg er, hensyn til mine kones ønsker og det samme for paret vi var på besøk hos. Alle de tre forutnevnte er omgjengelige vesener og jeg fikk besøkt nok puber til at jeg ble brukbart fornøyd.

Vi ankom som det går frem av innledningen på lørdag morgen. Vi kom oss etterhvert gjennom passkontroll etc. og etter å ha dumpet bagasjen hos M og samboer bar det avgårde til Borough Market. Londons beste matmarked. En opplevelse jeg anbefaler alle som er innom London. Her en kan kjøpe würst fra tysktalende, paela fra spansktalende, passe modnet biff fra Yorskhire,  fasaner med fjærene på og hare med pelsen på, strutsebiff, curry, et utall bakevarer, vin fra det meste av verden etc. Det er også på denne messen Utobeer har sin stand. Om en skal overtale sin bedre halvdel forteller en med andre ord ikke at en skal på ølbutikk, men Londons beste matmarked.

UTOBEER
Bortimot legendarisk blant real ale fanatikere, men allikevel kun en stand på Borough Marktes. Med andre ord kun et avlukke med noen hyller, men til gjengjeld spennende hyller og på toppen av det hele god service. Det skal dog sies at ølet ikke er spesielt billig her. Brew Dogs Nanny State koster eksempelvis £ 2 (ca. NOK 19,-) mot 16,10 på polet og Brew Dog Tactical Nuclear Penguin går for £ 44 mot £ 35 på BDs nettbutikk. Prisen på Nøgne Øs produkter så ut til å ligge på nivå med Vinmonopolet. Jeg motstod fristelsen til å kjøpe en tredjedels liter øl til over fire hundre kroner og samlet i stedet sammen litt forskjellig i to poser. Det ble følgende:

BrewDog Abstrakt AB:01                   10,2 % – 0,38 l – £11.80
BrewDog Hardcore IPA                        9,2 % – 0,33 l – £ 3.00
Dark Star Imperial                                10,5 % – 0,33 l – £ 3.50
Dark Star Porter 2010 Vintage         6,0 % – 0,50 l – £ 4.00
Harviestoun Ola Dubh 16                    8,0 % –  0,33 l – £ 4.00
Harviestoun Ola Dubh 18                    8,0 % – 0,33 l – £ 5.00
Innis & Gunn India Pale Ale               7,7 % – 0,33 l – £ 2.50
Meantime London Stout                     4,5 % – 0,50 l – £ 2.60
Moor JJJ IPA                                           9,5 % – 0,66 l – £ 7.00
The Kernel Export Stout                      7,8 % – 0,33 l – £ 3.00
The Kernel Porter                                   5,6 % – 0,50 l – £ 3.00
William Wortington’s White Shield  5,6 % – 0,50 l – £ 3.00

og mens jeg hadde et lite annet ærend snek min kone seg inn og kjøpte en Castle Rock Harvest Pale. Dermed har jeg nå en øl stående i min egen kjeller som jeg ikke er sikker på om jeg får smake.

THE RAKE
14 Winchester Walk, London, SE1 9AG

Ut fra det jeg fant ut før jeg reiste ligger det flere brukbare puber i dette området. CAMRAS London Pub Walks har faktisk en walk fra Waterloo Station og hit. En walk som ikke inneholder The Rake. Jeg valgte allikevel The Rake ut fra anbefalinger, beliggenhet og det faktum at den eies av de samme som driver Utobeer. Jeg angrer ikke. Selve puben er ikke stor og heller ikke spesielt engelsk i stilen, men har i tillegg et greit uteområde. Det mest positive var imidlertid at jeg allerede her fikk smakt en øltype jeg hadde på ønskelisten på turen, Mild Ale. Denne var til alt overmål fra BrewDog. Deres Edge. Detaljert vurdering kommer snart her på bloggen, men jeg kan røpe at det absolutt ikke var noen skuffelse. I tillegg fant M De Koninck. Et belgisk øl han har forelsket seg i som han finner på svært få puber. Her hadde de den på toppen av det hele på fat. Min kone fikk en IPA hun var fornøyd med. Det hele med god hjelp fra en betjening som så ut til å vite det nødvendige om utvalget. The Rake kan absolutt anbefales.

                               Del 2/4 -->
Legg igjen en kommentar

