Duvel (7%)

Jeg banner i kirken
Det er bortimot opplest og vedtatt at en ølkjenner skal like belgisk øl og Duvel er et øl «alle» ølelskere ser ut til å ha et godt forhold til. Jeg må imidlertid være tro mot tanken bak blogger som denne generelt og min egen smak spesielt: Jeg liker ikke Duvel.

Jeg begynner med ølen rett fra kjelleren (antatt 10-12 gr.). Den ser bra ut i glasset. Gyllen strågul, men kunne hatt litt mer skum. Minner om pils. Duft av våt hund og honning. Smaken domineres av en blanding av oksidert øl og våt hund, med et metallisk innslag, og avsluttes av at alkoholen skinner gjennom. Ettersmaken består i all hovedsak av en emmen smak/følelse på tungen. Noe jeg tror kommer av gjæren. Jeg er absolutt ikke imponert og vurderer faktisk å slå den ut. Finner imidlertid at den kommer seg litt etter hvert som den blir varmere.  Forbedringen er imidlertid ikke nok til å redde den og halvparten havner i vasken.

KARAKTERER:
Øyne: 4
Nese: 2
Kropp: 2
Munn: 1
Total: 2,25

FAKTA:
Produsent: Duvel
Nasjonalitet: Belgisk
Kjøpt: Vinmonopolet
ABV: 8,5 %
Volum: 0,33 l
Pris: 49,90
Literpris:  151,21

11-61-71

5 thoughts on “Duvel (7%)

  1. Xtra sier:

    Hmm… jeg synes Duvel er flott. Kanskje ikke helt i toppsjiktet men absolutt en flott øl.

    Prøvd Westmalle Tripel? Jeg synes den er fin og den er i tillegg litt annerledes enn Duvel. Alkoholen er ikke så godt maskert i Westmalle sin tripel, men den jeg synes du bør prøve den også.

    Uansett… så føler jeg litt det samme med Imperial Stouts av ulike typer. Jeg kan nyte en skikkelig porter, men imperial stouts blir rett og slett for mye for meg.

    Jeg kan se at det er et godt laget øl men jeg blir sjeldent begeistret for veldig mørke øl.

  2. Har både Westmalle og Orval stående i kjelleren og kommer nok til å teste dem selv om jeg ble litt skeptisk etter de to belgierne som er lagt ut i dag.
    Imperial Stouts har jeg ingen problem med. Snarere tvert imot.
    Som nevnt er smak en snodig sak.

  3. Xtra sier:

    Orval er faktisk et veldig annerledes Trappist-øl. Veldig lett og frisk, i mine øyne et øl man faktisk kan drikke flere av.

  4. Inbreak sier:

    Når det gjeld Duvel står det faktisk på flaska at den skal serverast ved 6 grader. Så temperaturen spelar nokk ein del inn. På den andre sida har du spesiell smak, hadde ein dårlig dag, eller så var ikkje flaska heilt 100%. Synst den luktar frisk og god, sitrus, honning, epler. Frisk men litt tørr smak, også der sitrus, honning, epler. Men alkoholen skin litt gjennom i smaken, og den har litt sånn beisk sitrusskal og metallaktig ettersmak. Ikkje fantastisk, men bra likevel.
    Orval har eg aldri likt. Ei stund sidan eg har smakt den vel og merke, men synst rett og slett den smakte muggen / råten på ein eller annen måte.

Legg igjen en kommentar

