Nøgne Ø, Citra Single Hop IPA (5,9%)

Special for You Nøgne Ø’s Friends

10. mars 2011 holdt Venner av Nøgen Ø Bergen oppstartsmøte på Naboen Pub i Bergen by.  Dette var en samling av usedvanlig trivelige mennesker som alle er over gjennomsnittet interessert i skikkelig øl. Så trivelige at det ikke gikk opp for meg at jeg ikke hadde fotografert den første ølen før jeg var halvveis i glasset og bloggekolega Tommy spurte om jeg kunne dele bildet med ham. For å gjøre litt ekstra ære på stiftelsesmøtet hadde Naboen fått tak i et fat Nøgne Ø Citra Single Hop IPA. Som det fremgår av navnet er denne laget med en enkelt humletype, som da setter sitt unike preg på brygget. Dette var, etter det vi vet, første gang denne var tilgjengelig i Bergen og selvfølgelig var dette det første produktet vi hadde i våre glass denne kvelden.

Mens jeg betrakter at den blir tappet kan jeg slå fast at dette lys brune brygget minner sterkt om diverse hjemmebrygg som tidligere har kommet min vei. Ved å holde den opp mot telyset på bordet finner jeg at den er gjennomlysbar. Lukten domineres sterkt av grapefrukt. Jeg merker det er andre ingridienser der også, men klarer ikke helt å sette navn på dem. Andre rundt bordet mener de i tillegg finner blodappelsdin og stikkelsbær. I smaken er det også grapefrukten som domninerer, men her finner jeg  også stikkelsbærene, som jeg ikke fant i lukten.

Til gjengjeld finner ikke de andre dem her. Smak og lukt er en snodig ting. Smaken avsluttes med at malten stikker gjeonnom med lett søthet før grapefrukten atter tar over i ettersmaken og gir grapefruktaktig bitterhet i hele munnen, men kreftigst bak på tungen. Totalt sett en øl jeg anbefaler deg å teste om den kommer din vei, men ikke en øl du vil drikke gjentatte glass av. Til det er den litt for kraftig og særpreget.

KARAKTERER:
Øyne: 4
Nese: 5
Kropp: 4
Munn: 5
Total: 4,5

FAKTA:
Produsent: Nøgne Ø
Nasjonalitet: Norsk
Kjøpt: Naboen
ABV: 5,9 %
Volum: 0,5 l
Pris:  108,00
Literpris: 216,00

11-66-76

One thought on “Nøgne Ø, Citra Single Hop IPA (5,9%)

Legg igjen en kommentar

