Helt i 100

Nøgne Ø, Dark Horizon Third Edition (15,5%)
22. desember 2010 begynte jeg å blogge. Mest for meg selv, som en måte å holde orden på min gryende interesse for mikrobrygget, eller om du vil håndlaget øl. Samtidig satte jeg meg som mål å smake 50 nye øl i løpet av året. Noe jeg nok har klart nå ettersom denne anmeldelsen er min hundrede, på 99 dager. Noen av øllene jeg har blogget om i denne perioden har jeg nok vært innom før, men jeg er temmelig trygg på at godt over 50 er helt nye opplevelser.

I tillegg har jeg fått uventede bieffekter av både ølsmakingen og bloggingen. Jeg har fått nye venner. Både på verdensveven og ute i den virkelige verden. Jeg har økt min samling av ølglass. Jeg har begynt å planlegge og oppleve reiser på en annen måte. Jeg har påvirket drikkevanene til min kone. Jeg har presentert nye øl for(eller var det presset på) mine venner. Jeg har vært med på å starte Venner Av Nøgne Ø Bergen. Og i tillegg til det som er nevnt vet jeg med sikkerhet at det kommer mer.

For å markere min anmeldelse nr. 100 har jeg valgt meg ut værstingen fra Nøgne Ø: Dark Horizon. Dette er en svært imperial stout med sine 15,5. Den kommer pent innpakket i egen sylinder og rødt silkepapir. Mer som en flott whisky enn øl. Prisen er heller ikke så langt fra brennevin. Du må ut med 99,90 for en 0,25 flaske.

Helt sorg og ikke gjennomlysbar. Så vidt tendenser til skum. Duften er nesten like mørk, menlangt mer kompleks enn fargen. Jeg finner lakris, jord, kaffe og fiken. Smaken er minst like kompleks som duften. Her finner jeg kaffe, lakris, fiken og andre smaker som jeg ikke helt klarer å sette ord på. Blant annet krydder. Overraskende mye søthet i ettersmaken. Mørk søtlig sjokolade og dadler.

KARAKTERER:
Øyne: 5
Nese: 6
Kropp: 6
Munn: 6
Total: 5,75

FAKTA:
Produsent: Nøgne Ø
Nasjonalitet: Norsk
Kjøpt: Vinmonopolet
ABV: 15,5 %
Volum: 0,25 l
Pris: 99,90
Literpris: 399,60

11-90-100

3 thoughts on “Helt i 100

  1. Stian sier:

    Gratulerer Sammy! Way to go med nesten 1 blogginnlegg om dagen – jeg vet hvor mye arbeid som ligger i det – har en snittrate på omkring 1 rating om dagen på Ratebeer og det er jo ikke (som oftest) så mye arbeid med bilder osv.
    Også veldig kjekt å ha deg med i VANØ Bergen! I og med at du likte denne så godt, foreslår jeg at vi spleiser på en Dark Horizon 2nd Edition på Henrik en gang – det er fortsatt noen flasker igjen…;-)

Legg igjen en kommentar

