Southern Tier, un*earthly Oak Aged (11%)

Southern Tier begynner å snike seg inn som en av mine favorittbryggerier. Dette er den fjerde jeg tester derfra og snittet ligger over 5. Det bør selvfølgelig påpekes at disse karakterene ikke gjenspeiler pris og tilgjengelighet. Den første er forholdsvis høy og den andre er skral. Det er kun spesialbutikkene til Vinmonopolet som har disse og de kommer ikke jevnlig. Det er rett og slett mulig at det kun har kommet en forsendelse.

Som de andre Southern Tier produktene jeg har vært borti er denne merket med «best at 42oF(5,5 oC)». I mine øyne det rene nonsens. Øl med så mye smak bør serveres på 10-14oC.

Klar og fin med en farge som er rød forbi kobber og diesel. Her har tydeligvis eikefatet satt sitt preg. Karamell er den dominerende duften, men den følges honning, mørkt tre og havregryn. Smaken begynner med mye karamell, men ikke av den søte kvalmende typen. Denne er godt balansert med bitterheten. Etter hvert kommer bitterheten mer frem og jeg finne honning og furnål. Alkoholsmaken titter også forsiktig frem, men blir ikke så markant at den er plagsom. Ettersmaken er mer bitter en forvnetet og litt læraktig i tillegg  Totalen oppleves som en mix av tradisjonell engelsk IPA og den mer ekstreme amerikanske IPAen. Jeg kan ikke si annet enn at jeg liker denne kombinasjonen.

KARAKTERER:
Øyne: 5
Nese: 6
Kropp: 5
Munn: 5
Total: 5,25

FAKTA:
Produsent: Southern Tier
Nasjonalitet: Amerikansk
Kjøpt: Valkendorfsgate
ABV: 11 %
Volum: 0,65 l
Pris: 126,70
Literpris: 194,92

11-95-105

One thought on “Southern Tier, un*earthly Oak Aged (11%)

Legg igjen en kommentar

