Weihenstephan, Hefe Weissbier (5,4%)

Weihenstephan er vistnok verdens eldste bryggeri fortsatt i drift og det er selvsagt sjarmerende. Det er også sjarmerende at Henrik fra tid til annen har denne på kran. Noe som nok henger sammen med at den importeres av Nøgne Ø.

Den er lys som en pils å se til, men ikke helt klar. Skumtoppen er hvit og fristende. Glasset trekker utvilsomt opp helhetsinntrykket. Duften er slett ikke ille. Den får meg til å tenke på en blomstereng en sensommerdag. Smaken er mer uventet. Som nevnt før er smak en snodig ting og her klikker det inn inntrykk av popcorn med smør. Jeg har ingenting mot popcorn, men da vil jeg ha dem servert uten smør. Jeg finner i tillegg et aldri så lite hint av sitrus. En mer trent weissbier-drikker vil muligens finne både flere smaksnyanser og mer glede i denne halvliteren, men for en som for tiden foretrekker mørkt øl blir dette et stykke fra det rette.  Like lite ettersmak som det pleier å være på så lyse øl.

KARAKTERER:
Øyne: 4
Nese: 4
Kropp: 3
Munn: 3
Total: 3,5

FAKTA:
Produsent: Weihenstephan
Nasjonalitet: Tysk
Kjøpt: Henrik
ABV: 5,4 %
Volum: 0,5 l
Pris: –
Literpris: –

11-103-113

One thought on “Weihenstephan, Hefe Weissbier (5,4%)

  1. Stian sier:

    Håper du ikke rundet av en kveld på Henrik med belgisk sterkøl og imperial stout med denne…da får den nok ufortjent lav score. 😛 I min bok er dette en av de absolutt sterkeste tyske hveteølene her i landet, men hvis du i utgangspunktet kun er sånn passe begeistret for sjangeren blir det selvfølgelig litt annerledes. For øvrig synes jeg weissbier er ofte ganske mettende, så jeg tar gjerne en slik som øl nr. 2 eller 3 på en kveld, etter de aller lyseste og som en sakte overgang mot mer mørke typer. Har dårlige erfaringer med å bli «stuck» med en klam weizen alt for lenge pga. oppblåst mage, når jeg egentlig skulle vært over på doble IPAer og belgisk brunt for lenge siden! 😉

Legg igjen en kommentar

