Bernard, Lager (4,5%)

En eller annen på innkjøpsavdelingen på REMA har skjønt et og annet. Nemlig at et brukbart utvalg av øl trekker folk inn i butikken. Dermed har det begynt å dukke opp diverse nye ting på en del av REMA-butikkene. Ved en av mine runder innom ølhyllen på REMA like ved jobben fant jeg to tsjekkere. Eller mer korrekt to tsjekkisk-produserte lager. Test av den første følger her. Den andre kommer senere.

Ser ut som en helt grei pils, men har litt lite skum.  Dufter av sensommerblomster fulle av nektar. Nektar som er lett å skape om til honning.  Smaken begynner med med mild honning og karamell og slutter med en fin humlebitterhet, uten at karamellen helt forsviner underveis. Vi snakker om milde og fine smaker, som ikke er påtrengende, men følger hverander i fin balanse. Avsluttningen er like balansert som  hovedsmaken.  Dette er rett og slett en god lager og det til en, etter norske forhold, behagelig pris.

KARAKTERER:
Øyne: 3
Nese: 4
Kropp: 4
Munn: 5
Total: 4

FAKTA:
Produsent: Bernard
Nasjonalitet: Tjekkisk
Kjøpt: REMA
ABV: 4,5 %
Volum: 0,5 l
Pris: 27,50
Literpris: 55,00

11-114-124

3 thoughts on “Bernard, Lager (4,5%)

  1. En utmerket lagerøl, som i mine øyne er en av de beste som selges her til lands. Dog er den noe varierende i smaken. Ølet er ikke pasteurisert, og det er dermed noe ømfintlig for lys og varme. Sjekk derfor best før-datoen og kjøp de flaskene med lengst holdbarhet. Dette ølet skal drikkes så nært bryggedato som mulig.

  2. Har dette som mitt favoritt øl ( fortiden ), synes den er best å drikke rett fra flasken. Håper ikke «alle» får øynene opp får dette ølet, da det ofte skjer at det er utsolgt. ( Rema, Hammerfest)

  3. Geir sier:

    Etter min mening er dette mitt favorittøl gjennom tidene, i alle fall foreløpig. En berusende duft av blomster, honning og humle møter en når en åpner flaska, heller en det i glass kjenner man duften på en armlengdes avstand. Smaken er noe av det rundeste jeg har kjent, den sklir meget lett ned og har ikke noe av den bitre ettersmaken mange andre lager kan få. Man merker lett honning- og karamellsmaken, blandet med humle.

    Som sagt, den beste ølen noensinne (blant veldig mange fantastisk gode kandidater) etter min mening.

    Eneste minuset er at jeg kun har sett den på Rema, og man fort må tråle forskjellige Rema-butikker for å finne den. Men dermed blir gleden desto større når man oppdager en butikk som har opptil flere flasker av den :).

Legg igjen en kommentar

