Southern Tier, Pale Ale (6,0%)

Slik en sommerøl bør være: 

Som de aller fleste pale ales minner den mistenkelig om en pils når den kommer i glasset, men den har denne mattheten,  som vi ofte finner i ufiltrerte øl og den lover mer smak enn fra en filtrert og pasteurisert øl. Flott skumtopp trekke også opp her. Frisk duft som domineres av humle. Med humleduften kommer også duften av tørekde blomster. En duft jeg tidligere har beskrevet, men her er den langt mer til stede enn i noe annet brygg jeg kan huske å ha innåndet. Under dette ligger en mild duft av honning. Humlen dominerer også i smakene som også videre er en god innfrielse av det nesen lovet. Humlens bitterhet varer lenge, men slipper samtidig gjennom et hint av honning. Jeg blir i villrede. Skal jeg sitte og nyte ettersmaken, eller skal jeg ta en slurk til.

Det går mot sommer og norske bryggerier pøser ut sing milde søte pils og kaller den sommerøl. For meg er det øl som denne Pale Alen som passer en god sommerdag. Dessverre er slikt kun tilgjengelig på det statlige utsalget og denne spesielle kun i Valkendorfsgate i Bergen og i Vika i Oslo.

KARAKTERER:
Øyne: 4
Nese: 5
Kropp: 5
Munn: 6
Total: 5,2

FAKTA:
Produsent: Southern Tier
Nasjonalitet: Amerikansk
Kjøpt: Valkendorfsgate
ABV: 6 %
Volum: 0,355 l
Pris: 49,30
Literpris: 138,87

11-124-134

Legg igjen en kommentar

