Efes, Pilsener (5,0%)

Av utseende er en pils en pils. Lett duft av tørkede blomster. Frisk og fin smak med grei balanset mellom bitterthet og søthet, men ikke stort mer.   Lett og fin ettersmak med passe bitterhet. Også denne fremstår på en måte som gjør det vanskelig å identifisere enkeltsmaker.

Hvorfor Vinmonopolet bruker tid og lagerplass på et så middelmådig produkt og på toppen av det hele i to størrelser, når det finnes så mye annet spennende som de ikke tar inn, er for meg en gåte.

KARAKTERER:
Øyne: 3
Nese: 4
Kropp: 3
Munn: 3
Total: 3,2

FAKTA:
Produsent: Efes
Nasjonalitet: Tyrkisk
Kjøpt: Vinmonopolet
ABV: 5 %
Volum: 0,33 l
Pris: 28,30
Literpris: 85,76

11-125-135

4 thoughts on “Efes, Pilsener (5,0%)

  1. Dette er ølet for alle med et forhold til Tyrkia og sene sommerkvelder med en Efes i hånden. Jeg antar salget er brukbart, siden denne, portugisiske Superbock og belgiske Stella Artois forsvarer hylleplassen på mange polutsalg. Dette er også øl med mer enn 4,7% alkohol, og da må de selges på Vinmonopolet.

    Selv synes jeg Vinmonopolet bør ta inn flere tsjekkiske øl enn Budvar. Hva med Pardubický Porter? Eller kanskje hveteølet til Primátor? Begge er lekre øl i verdensklasse!

  2. For det første ang Vinmonopolet. Dette er en ekslusiv tilbyder av alkohol over 4,7% i Norge. Vinmonopolet importerer absolutt ingen ting selv, men forholder seg utelukkende til hva eksterne importører tilbyr for egen regning.
    For det andre så er Efes bryggeri et av de største i Europa og i år er for første gang Tyrkia det største reisemål for nordmenn. Alle som reiser til Tyrkia kan IKKE unngå og se denne ølen hvor de en er. Efes vil bare vokse i Norge fremover og skal en rangere en øl etter egen smak, må en også kommentere på et saklig nivå. Bare ta til deg at Efes blir STORT i Norge etter hvert og flere varianter kommer..

  3. Jeg er klar over at Vinmonopolet er pliktig til å teste nye produkter og til å beholde dem i sitt utvalg om de selger tilstrekkelig. Ut fra det burde jeg nok formulert mer på en litt annen måte enn det som faktisk ble gjort. At jeg har vært usaklig i vurderingen kan jeg faktisk ikke se. Jeg har kommentert utseende, lukt og smak på ølet og mener dermed jeg har begrunnet mitt synspunkt temmelig grundig.

    Min blogg er mine objektive kommentarer og vil fortsatt være det fremover og disse vurderingene står jeg inne for. Efes er i mine øyne en middelmådighet.

    At det er mange som har gode opplevelser med Efes har jeg ingen problemer med. Omgivelser, selskap og mat er med og påvirker opplevelsen av det en drikker. Av samme grunn er det ikke få som har forelsket seg i både vin og øl andre steder i verden og deretter blitt svært skuffet når de prøver det samme produktet hjemme i Norge. Av samme grunn er jeg i tvil om at Efes vli bli spesielt stort i Norge, selv om siden på Facebook har et imponerende antall følgesvenner.

    Om jeg kommer over flere produkter fra samme bryggeri kommer jeg selvsagt til å teste disse med åpent sin og bedømme det jeg faktisk smaker.

    Ditt argument om mengde faller på sin egen urimelighet. Om det skulle være gyldig vil Bud Light være en av verdens beste øl og Hans Sterkøl det beste polet har å by på.

    Efes er forøvrig det 65. mest solgte ølet på Vinmonopolet så langt i år, mot 55. i fjor, og Stella det 71. mest solgte, mens Suberbock ikke er inne blant de 100.

  4. Vel.. Vinmonopolet er ikke pliktig til og produktteste nye produkter. Dette gjelder kun nye produkter som skal inn i basis eller større utvalg. Efes startet i bestillingutvalget i mars mnd 2010. Svært få mennesker på vinmonopolet hadde hørt om denne ølen da, men det er folket i Norge som bestemmer om et produkt skal leve eller ikke på vinmonopolet. Nå er den overført i basis grunnet høye salgstall og det sier vel en del om populariteten?? Du må selvfølgelig mene hva du vil om denne ølen, men den skviste ut Grolsch og dro den ned i bestillingsutvalget. Vanlig Efes er tilgjengelig i 2 str og har dermed 2 varenummer. Hvert varenummer får egen rating. Nå har også Efes Dark kommet grunnet stor etterspørsel. Sier bare, SE OPP FOR EFES!

Legg igjen en kommentar

