Haandbryggeriet, Dark Force (9,0%)

I utgangspunktet burde en så mørk øl ligge an til å få full pott på utseende på denne bloggen. Her er det imidlertid et par ting som trekker ned. Det første er synet som møtte meg da jeg fjernet korken. Av en eller annen grunn har det samlet seg gjær (antar at det er det) i flasketuten under korken og det ser ikke lekkert ut. Dette tørker jeg bort før jeg slår ølet over i et passende glass. Det er her neste negative opplevelse kommer. Det skummer mye, men ikke så mye at skummet vokser av seg selv. Skummet brytes imidlertid forholdsvis raskt opp i store bobler og forsvinner. Det er med andre ord ikke til nytte som lokk på ølet. Duften alene kan nok forsvare navnet på produktet for jeg kan ikke huske å ha stukket nesen bort over noe annet øl med en så mørk lukt. Jeg finner lær, kaffe og mørkt tre. Jeg føler allikevel at det er noe som mangler for at den skal være komplett. Smaken er også på den mørke siden. Her treffer jeg igjen lær og kaffe, men her får de følge av mørk sjokolade. Fin ettersmak av mørk sjokolade, lær og kaffe.

KARAKTERER:
Øyne: 2
Nese: 5
Kropp: 5
Munn: 6
Total: 5,0

FAKTA:
Produsent: Haandbryggeriet
Nasjonalitet: Norsk
Kjøpt: Vinmonopolet
ABV: 9 %
Volum: 0,5 l
# 271
Pris: 71,30
Literpris: 142,60

11-123-133

Andre anmeldelser av Dark Force:
Kjempetorsken

4 thoughts on “Haandbryggeriet, Dark Force (9,0%)

  1. Ole Richard sier:

    Særheten kan forklares med at Vinmonopolet har lagret/oppbevart kassen med ølet opp-ned.
    Levende ufiltrert øl som ettergjæres på flaske vi alltid inneholde sedimenter.
    Og det er fortsatt tyngdeloven som gjelder…

  2. Her kan du faktisk kreve en ny flaske. Huk tak i en ansatt, vis frem bilde fra telefon = Profit!

    Dette er eneste måten å sørge for at de oppbevarer øl riktig!

  3. Erling Augland sier:

    Opplevde det samme med mine fire «Two Captains» jeg bestilte en tid tilbake.

Legg igjen en kommentar

