Ægir, India Pale Ale (6,5%)

Om en ikke ser skikkelig etter kan en fort påstå at den ser ut som en pils. Et litt trent øye ser imidelertid at skummet er tetter og jevnere og ikke minst at det er mye mer dybde i fargen. Frisk duft med mye appelsin, men under den ligger den honningaktige søtheten og hinter om at her er det en bra balanse. Et hint av tørket gress og nøtter lurer også litt bak i duftbildet. Smaken er så godt sammensatt at det blir en liten utfordring å single ut enkeltsmaker, men har jeg først påtatt meg jobben så får jeg prøve. Jeg finner sitrus, karamel og bæraktig bitterhet. Avsluttningen er en lang fin ettersmak med god bitterhet som bærer med seg citrus og lyng.

Dette er virkelig en IPA til å kose seg med og dette spesifikke ølet er også det flest øl-geeks, inklusive meg selv, anbefaler for en pilsdrikker som vil begynne å forske litt dypere i ølets gleder.

KARAKTERER: 
Øyne: 5
Nese: 5
Kropp: 5
Munn: 6
Total: 5,3

FAKTA:
Produsent: Ægir
Nasjonalitet: Norsk
Kjøpt: Vinmonopolet
ABV: 6,5 %
Volum: 0,5 l
Pris: 61,10
Literpris: 122,20

11-132-142

Denne hos andre ølbloggere:
Tommys Ølblogg
Kjempetorsken

6 thoughts on “Ægir, India Pale Ale (6,5%)

  1. Grethe T sier:

    Men en halvliterspris på 145,- (ubevæpna ran!!) hos Beer Palace tok vekk noe av gleden ved dette flotte ølet. Hos Cardinal koster den 119,- Forøvrig er jeg helt enig med karakterene, men ville nok gitt den en sekser for kroppen også 🙂

  2. Grethe T sier:

    Forøvrig – vår lokale vinmonopolist (polet på Nesodden) er øl-entusiast, og kunne fortelle at Ægir har ikke kapasitet til å produsere dette selv, og har satt ut produksjonen til Belgia! Men det er nok ikke noen fare for dårligere kvalitet av den grunn.

  3. Stian sier:

    Denne var IPA’en som «konverterte» meg til IPA-verden. Før Ægir sin IPA syntes jeg de var alt for drøye og bitre, men denne nydelige myke, men likevel smaksrike saken frelste meg for evig og alltid. Nå har IPA etterhvert blitt en av mine favorittsjangre innen øl.

    Sakser fra min rating på Ratebeer.com (lagt inn 04. desember 2009):

    I never used to like IPAs. Then, one day I tried this awesome creation from Ægir, and my beer existence changed, synchronized with the draining of the glass. Thank you so much. I’ve tried so hard. Finally, the IPA that breaks my shell. I dedicate this song to you:

    «I had no choice but to hear you
    You stated your case time and again
    I thought about it
    You’ve already won me over in spite of me
    Don’t be alarmed if I fall head over feet
    Don’t be surprised if I love you for all that you are
    I couldn’t help it
    It’s all your fault»

    (Alanis Morisette, «You Already Won Me Over»)

    🙂

Legg igjen en kommentar

