Urthel, Hop-It (9,5%)

Etiketten lover en Superior Hopping Blond. Noe jeg betrakter som spennende, men jeg kan ikke si at den innfrir helt. Av utseende minner den mest om en pils. Belgisk gjær, høy (tørket gress) og tørkede blomster, eller om du vil: Som en sensommerdag. Smaken en fruktig, men samtidig frisk. Jeg finner sitrus og epler. Samtidig er humlen fremtrdende som lovet, men for en som lovet, men ikk ekstrem. Avsluttningen preges av bitterheten fra humlen. Jeg finner detter forfriskende, men vet samtidig at det kan være litt voldsomt for andre.  

KARAKTERER:
Øyne: 4
Nese: 4
Kropp: 4
Munn: 5
Total: 4,3

FAKTA:
Produsent: Urthel
Nasjonalitet: Nedrelandsk
Kjøpt: Valkendorfsgate
ABV: 9,5 %
Volum: 0,75 l
Pris: 104,00
Literpris: 138,67

11-157-167

2 thoughts on “Urthel, Hop-It (9,5%)

  1. Erik sier:

    Et klassisk belgisk øl som er humlet uvanlig høyt til belgisk øl å være. Her har Hildegard tatt et tøft valg og tilført belgisk øl noe nytt. Nå har det kommet til flere gode humle belgiere siden 2005 men jeg tror hun var den første. Dessuten er det spennende å vite at her er det ingen amerikanske humler, men 50% Magnum, 32% Spalt, 18% Saaz. Totalt 80 IBU. Følte bare for å poengtere dette for de som eventuelt tror de har kjøpt seg nok en Dobbel IPA eller noe slikt, her må man simpelthen forberede seg på en godt humlet belgisk blond (tenk Duvel med mye humle eller noe slikt). Forøvrig synes jeg beskrivelsen av ølet her er svært treffende.

Legg igjen en kommentar

