Nøgne Ø, Pils (5,1%)

Jeg så virkelig frem til å smake denne, men ble ærlig talt litt skuffet. Det er mulig grunnen er at jeg ikke har den store sansen for pils lenger og det er mulig at grunnen ligger i at Nøgne Ø er langt bedre på andre ting enn pils. Så veldig nøye er det egentlig ikke. Konklusjonen blir uansett den samme.

Den ser ut som pils flest, men er litt mindre klar enn standard industripils. Skummet er tett og fint.  Duft av tørket gress og tørkede blomster.  Mye humle i smaken gjør at tankene går til bitre frukter. Avsluttningen er godt balansert og overraskende fruktig. Den avsluttes med en finbitterhet. Absolutt en godt drikkende pils, men når plukker produkter fra Nøgne Ø neste gang velger jeg nok noe mer spennende.

KARAKTERER:
Øyne: 4
Nese: 4
Kropp: 4
Munn: 4
Total: 4

FAKTA:
Produsent: Nøgne Ø
Nasjonalitet: Norsk
Kjøpt: Günerløkka Bryghus
ABV: 5,1 %
Volum: 0,33 l
Pris: –
Literpris: –

11-140-150

Andre bloggere om denne:
Humle og Malt
Tommys Ølblogg
Kjempetorsken 

3 thoughts on “Nøgne Ø, Pils (5,1%)

  1. Jeg har også hatt gleden av å drikke Nøgne Øs pils på Grünerløkka brygghus:

    http://beersagas.blogspot.com/2011/07/ngne-s-pils-at-grunerlkka-brygghus.html

    Som jeg skriver i posteringen min, er Nøgne Ø flinke på å lage typeriktige øl av ymse slag. Gode eksempler er Nøgne Øs porter og IPA for å nevne to fra sortimentet. Her bommer bryggeriet. Det de kaller en pils burde ikke fått navnet pils. Dette er ingen undergjæret øl i tradisjonen fra Böhmen, og jeg føler ikke noe Saaz-humle slik en typisk böhmisk lagerøl skal ha.

    Nøgne Ø burde kalt dette ølet Nøgne Ø Lager. Det har mye mer til felles med amerikanske øl fra før forbudstiden enn en lager fra Böhmen. Jeg setter den derfor sammen med for eksempel Brooklyn Lager eller Samuel Adams’ Boston Lager – for å nevne to øl jeg har drukket fra fat her i Norge.

    Ellers bør vi ølbloggere også skille mellom pils og gylden/lys lager. I Tsjekkia finnes det bare en pils, og den lages av Pilsner Urquell. Alle andre tsjekkiske lagerøl er ikke pils men øl i pilsnerstil (som nesten alle lyse lagerøl brygget i Norge bør klassifiseres som). At et bryggeri kaller ølet sitt for eksempel pils eller bayer betyr ikke at ølet er det. Kall det unødvendig semantikk, men vi må skille begrepene fra hverandre.

  2. Kjempetorsken sier:

    Hey! Min hånd på bildet, jo!

    Ellers interessant hva Beer Sagas nevner om pils/lager/lys lager. Jeg har helt klart syndet i sommersolen her. Men helt enig: om noen skulle være litt petimetere her, så er det jo oss ølbloggere.

Legg igjen en kommentar

