Lervig, White Dog (4,7%)

Endelig har jeg fått tak i «Lervigs samlede verker» (nesten) og kan sette meg ned og smake. Et par ord om flaskene først. Designet et litt gammelmodig og gjennomført i den forstand at en kjenner igjen en Lervig-flaske om en ser en. De ser også ut til å være inspirert av iddiser (etiketter for sardinbokser). Dette liker jeg. Jeg liker også at det har beskerivelse av innhold helt ned til humletype på flaskene, men det er muligens mer for oss nerder enn den jevne øldrikker?

WHITE DOG
Som forventet at en hveteøl er den disig og minner på den måten mer om en limonade enn de vi vanligvis forbinder med øl. Skummet er tett og fint, men litt lavt. Frisk duft av sitrus og druer. Også smaken er forfriskende og god. Sitrusen er fortsat tils stede, mens druene har gått mer i rettning av druesteiner. Den kareakteristiske smaken som jeg forbinder med gjære er også til stede, men langt mer tilbaketrukket enn på andre hveteøl jeg har vært borti. Ettersmaken følger bra på når det gjelder friskhet, men blir litt «smal» og kunne gjerne vart lenger.

Jeg er ikke veldig bevandret i hveteølets verden, men dette er den beste jeg har smakt til nå.
Innhold: Vann, byggmalt, hvete, saaz-humle, east kent  golding- Humle, Koriander, Curacao og belgisk wit-gjær.

KARAKTERER:
Øyne: 4
Nese: 5
Kropp: 5
Munn: 4
Total: 4,6

FAKTA:
Produsent:Lervig Aktiebryggeri
Nasjonalitet: Norsk
Kjøpt: Tilsendt Vareprøve
ABV: 4,7 %
Volum: 0,33 l
Pris: –
Literpris: –

11-244-254

 

Inspirasjons-iddisen,
lagt til etter innspill fra
Aleksander Baustad.



2 thoughts on “Lervig, White Dog (4,7%)

Legg igjen en kommentar

