Lervig, Winter Ale (8,3%)


Fargen beskrives enklest som brun, verken mer eller mindre, men den har denne dybden som vitner om at her skuler det seg en del lukt og smak. På etiketten står det skrevet at den er brygget med rosiner og det kan merkes allerede på lukten. Jeg finner også mild og behagelig karamell som en del av maltduftene. Humlen er også til stede og balanserer det hele, uten at jeg helt klarer å sette navn på duftene den avgir. Smaken skuffer heller ikke, selv om den med så lite pååtrengende karbonering like lett kan sammenlignes med enkelte viner jeg har smakt som med det «meningmann» forbinder med øl. Den er fyldig og god, uten å være kjedelig, med rosiner og den fortsatt milde karamellen langt fremme i smaksbildet, men samtidig ligger det en litt leken skarphet og lurer under. Alkoholen? Kornet kommer også frem her. Ettersmaken er ikke spesielt bitter slik jeg vanligvis foretrekker den, men det betyr absolutt ikke at det er noe galt med den. Den er rund og behagelig og minner meg litt om diverse fatlagrede øl uten å være like mektig.

Jeg kunne muligens ha funnet et lit videre glass for å gi litt mer rom for duft og jeg burde utvilsomt ha testet denne på hytten der jeg har en peis å fyre i. Jeg får bestille noen flasker til på mitt lokale pol og plassere dem på lageret på hytten, slik at jeg har noe å kose meg med på sene vinterkvelder.

KARAKTERER:
Øyne: 6
Nese: 5
Kropp: 5
Munn: 5
Total: 5,1

FAKTA:
Produsent: Lervig
Nasjonalitet: Norsk
Kjøpt: Vinmonopolet
ABV: 8,3 %
Volum: 0,33 l
Pris: 43,50
Literpris: 131,82

11-276-286

Legg igjen en kommentar

