Ægir, Julebrygg (7,0%)


Farg3n er rett og slett brun. Verken mer eller mindre. Dette toppes av et tett og fint skum. Duften avslører raskt at her har gjengen i Flåm lekt seg med belgisk gjær og de som har lest litt av det jeg har skrevet har muligens fått med seg at dette ikke  er min favorittduft. Jeg har imidlertid utviklet både smak og luktesans og reagerer ikke like sterkt på dette som før, men jeg mener fortsatt at den er i veien for mer spennende dufter og smaker. I dette tilfellet finner jeg litt kramell og mild sjokolade under gjærduften. Gjærens karateristika er også det første som treffer ganen, men etter hvert som den roer seg ned finner jeg karamell, sjokolade og nøtter gordt balansert mot en fin bitterhet. Ettersmaken er faktisk det beste med denne ølen om en skal måle ut fra min gane. Den gir en fin balanse mellom mørke frukter og bitter sjokolade.      I selvkritikkens grep må jeg innrømme at jeg nok serverte meg selv denne litt i kaldeste laget (15 min. etter den var tatt ut av kjøleskapet) og at duften blir mer balansert etter at den ble litt mindre kald. Karakter for duft er justert for dette.
Konklusjon: Ægir skal ha ros for å gå litt andre veier i juleølbryggingen enn «saueflokken», men dette er en øl som andre nok vil sette mer pris på enn meg. Jeg ser imidlertid ikke bort fra at jeg kjøper en flaske eller to til for å få litt variasjon i julefeiringen.

KARAKTERER:
Øyne: 5
Nese: 4
Kropp: 4
Munn: 5
Total: 4,4

FAKTA:
Produsent: Ægir
Nasjonalitet: Norsk
Kjøpt: Vinmonopolet
ABV: 7 %
Volum: 0,5 l
Pris: 69,90
Literpris: 139,80

11-323-333

Legg igjen en kommentar

