4 Fra Innis & Gunn

På min sommerferie i England snublet over en Innis &  Gunn Blonde, Lightly Oaked Beer og tenkte at den ville kompletere sette med tre forskjellige I&G jeg hadde stående i kjelleren. Dermed er den Blonde , som er den lyseste av disse, første øl ut i min testkveld med I&G. Deretter følger de på mørkere og mørkere.

Blonde

Litt mørkere enn en standard pils, men ikke mye. Fin skumtopp som legger seg litt for raskt. Duften er overraskende lik pils. Riktignok en brukbar og fruktig pils, men likkefult minner det om pils. Under dette lurer det noe litt mer søtlig som nok er «hintet av vanilje» som er beskrevet på flasken, men for meg minner det mer om aprikos. I smaken er både vaniljen og eikefatet klart til stede, men for meg fungerer ikke dette spesielt bra. Kombinssjonen blir rett og slett lapp og minner mer om billig vingummi enn om øl. Ettersmaken er minst like lapp og bitterheten blir egenglig bare som å tygge på en treflis. Dette ble likør, av det billige slaget, og absolutt ikke noe for meg.
Forøvrig viser det seg når jeg skal legge ut dette innlegget at denne nå er tilgjengelig på Vinmonopolet.

KARAKTERER:
Øyne: 3
Nese: 4
Kropp: 3
Munn: 2
Total: 2,9

FAKTA:
Produsent: Innis & Gunn
Nasjonalitet: Skotsk
Kjøpt: England
ABV:  %
Volum:  l
Pris: 37,90
Literpris: 75,80

11-254-264

Oak Aged (Original)

Også denne minner om en mørk pils, litt mørkere enn Blonde. Skummet er off white, tett og fint og ligger noe lenger enn på den forrige. Her er det mer søthet i duften enn det jeg fant på Blonde. Toffee er ikke helt det jeg leter etter i en øl. Smaken er på en måte todelg. Det er en helt grei øl (bitter?), men det blir som å drikke den med en Toffifee i munnen og det er en kombinasjon jeg ikke ville vurdert selv. Ettermsaken domineres også av toffee. Jeg kan skjønne at enkelte, gjerne kvinnelige, søtmunner liker denne, men for de fleste ølhunder blir nok dette bare en snodig opplevelse som ikke frister til gjentagelse.

KARAKTERER:
Øyne: 4
Nese: 3
Kropp: 3
Munn: 3
Total: 3,1

FAKTA:
Produsent: Innis & Gunn
Nasjonalitet: Skotsk
Kjøpt: Vinmonopolet
ABV:  %
Volum: 0,5 l
Pris: 37,90
Literpris: 75,80

11-255-265

Innis & Gunn India Pale Ale

Som den forrige minner denne om en mørk pils, den er faktisk så lik på farge at det kun var øltypen som gjorde at denne ble nummer tre i rekken. Jeg forventer mer smak av en IPA enn av en I&G Original. Skummet er off white, tett og fint og ligger en stund, men ikke lenge nok etter ming smak. Her er dt mer duft av frukt enn fra de foregående, men vi er fortsatt klart på den søte siden. Aprikos og kirsebærblomst. Smaksmessig er dette ikke veldig langt fra engelsk IPA. Fruktigheten blir irriterende søt, men dette fungerer allikevle på en underlig måte. I alle fall så lenge vi snakker om en enkelt øl og ikke mer enn det. Ettersmaken er faktisk ikke så ille. Riktignok har den en søthet som blir litt påtrengende, men det finnes også en god bitterhet som setter seg bak i ganen og bak på tungen.

KARAKTERER:
Øyne: 4
Nese: 3
Kropp: 4
Munn: 4
Total: 3,8

FAKTA:
Produsent: Innis & Gunn
Nasjonalitet: Skotsk
Kjøpt: Utobeer
ABV: 7,7 %
Volum: 0,5 l
Pris: –
Literpris: –

11-256-266

Rum Cask

Rum Cask kom sist fordi den er mørkest og jeg dermed forventer mest smak. Fargen er dyp karamell og skummet er tett og fint, men også her legger det seg litt i raskeste laget. Her har duften skiftet til mørke fruktet, karamell og et hint av kaffe. Noe jeg finner langt mer fristende, selv om vaniljen fortsatt henger med. Smaken er rund og behagelig, med rom og vanilje som de mest dominerende innslagene. Ettersmaken er også dominert av søthet. En søthet som minner om ettersmaken av rom og cola. Sammen med IPAen de mest drikkbare av disse fire, men heller ikke denne er noe jeg kommer til å velge i fremtiden.

KARAKTERER:
Øyne: 5
Nese: 4
Kropp: 4
Munn: 3
Total: 3,8

FAKTA:
Produsent: Innis & Gunn
Nasjonalitet: Skotsk
Kjøpt: Valkendorfsgate
ABV: 7,4 %
Volum: 0,5 l
Pris: 44,90
Literpris: 89,80

11-257-267

Som dere skjønner er dette ikke noe som passer min gane spesielt godt, men ikke la dere skremme av mine betraktninger om disse produktene om dere liker litt søtere drikkevarer enn det jeg gjør.

6 thoughts on “4 Fra Innis & Gunn

  1. Jeg er ølhund og digger Innis & Gunn. MEN, tidspunktet må være riktig. I&G Oak Aged er perfekt som aperitiff-øl, fungere både for herrer og damer. Passer også fint til en del desserter pga sødmen.
    Ikke noe drikkeøl man fyller kiwi-påsan med før en fest, men en koseøl.

    • Til desert kunne nok denne fungert ja.
      Aperetiffer synes jeg ofte blir for søte uansett om det er drinker eller vin, men om en liker slikt er det nok også stor sannsynlighet for at disse faller i smak.

  2. Det er vel fatlagring som er spesialiteten til I&G. Tror øl fra dette bryggeriet passer bedre for dem som ikke er så opptatt av bitterhet. Det kan virke som de er inspirert av eldre skotsk bryggestil.

  3. IG Original er vel et av ølene jeg sverger oftest til på polet. 39 kr for 6,6% er noa av det billigste i Norge. Jeg synes også det er et hint av honning i Original. Et av mine favorittøl når jeg vil ha noe med myyye smak. Foretrekker ølet enda bedre litt temperert, da kommer eikesmaken tydelig frem. Lignende smak har jeg aldri funnet hos noe annet merke. Derfor kos dere med Innis and Gunn folkens 🙂

    • Jeg understreker at alt som skrives på denne bloggen er min objektive mening og på ingen måten noen fasit.
      For meg er det viktigste at folk er bevisste på hva de drikker og at øl er så mye mer enn standarisert pilsner. Finn ut hva dere liker selv og velg det, men slutt aldri å utfordre smak og fordommer.

Legg igjen en kommentar

