Jacobsen, Golden Naked Christmas Ale 2011 (7,5%)


Denne anmeldelsen handler, overraskende nok, en del om belgisk gjær og de som har lest en del av det jeg har skrevet vet at jeg ikke er spesielt glad i denne lukten og smaken. Det er egentlig ikke noe voldsomt galt med den isolert sett, men den blir så oerveldende at den skuler det som er av mer spennende dufter og smaker. Jeg vet også at andre, som er minst like vant til å smake forskjellige øl som meg, ikke reagerer på samme måte, men lukt og smak er nå en gang en personlig opplevelse og jeg beskriver mine opplevelser. Bunnlinjen blir uansett at det er hver enkelts smak som må avgjøre og at du som leser dette, og annet øl jeg kommenterer, bør ha disse betraktningene i bakhodet.

Flott rødbrun klar farge med tett og fint skum. Overraskende nok finner jeg belgisk gjær i lukten. Et kjapt søk på nettet viser at andre har funnet det samme. Under denne, litt metalliske duften, finner jeg svisker og karamell.   Smaken er fyldig og behagelgi, men også her er den belgiske gjæren hjertlig til stede og gjør sitt beste for å dekke over det som er av svisker, karamell og frukt. I ettersmaken kommer faktisk de omtalte smakene mer frem enn tildigere og dette trekker opp.
Konklusjon: En overraskelse og ikke et godt valg for dem som ikke er spesielt glad i smaken av belgisk gjær.

KARAKTERER:
Øyne: 5
Nese: 3
Kropp: 4
Munn: 4
Total: 3,9

FAKTA:
Produsent: Jacobsen
Nasjonalitet: Dansk
Kjøpt: Tilsendt Vareprøve
ABV: 7,5 %
Volum: 0,75 l
Pris: –
Literpris: –

11-344-354

4 thoughts on “Jacobsen, Golden Naked Christmas Ale 2011 (7,5%)

  1. kristian berger sier:

    Ølet er ikke brygget på belgisk gjær. Det er brukt engelsk alegjær og deretter er ølet ettergjæret på sviskejuice. Det er mulig du kjenner aromaene fra kanelstang, fennikelfrø og appelsinskall som er brukt i bryggingen. Det er også litt citrus fra Amarillo. Takk likevel for interessante omtaler i din blogg. Vennlig hilsen Kristian

    • Takk for tilbakemeldingen.
      Da jeg skrev dette visste eg ikke annet enn hva jeg kjente duften av, har diskutert med andre og i tillegg fikk en del treff på google på at atter andre har funnet. Jeg kjente heller ikke noe til denne duften i fjor.
      Jeg mistenkte at Carlsberg leker seg litt her.

      Etter ditt innlegg gjorde jeg et par søk til og fant denne

      http://www.jacobsenbryg.dk/sortiment/Pages/JacobsenGoldenNakedChristmasAle.aspx
      «Til førstegæringen har vi brugt en engelsk alegær, som giver øllet en frugtig karakter. Øllet er først gæret varmt ved 22 °C. Herefter tilsættes øllet sveskejuice og maltose-sirup og påsættes en anden gær, der integrerer de mange aromaer og går øllet endnu mere juleagtigt.»

      Jeg regner ikke med at de kjører samme sorten gjær to ganger og antar derfor at det er gjær nummer to som er av belgisk avstamning.

Legg igjen en kommentar

