Haandbryggeriet, Nissefar 2011 (7,0%)


Som ventet fra Haandbryggeriet er det godt med skum, men det er ikke nødvendigvis negativt når skummet er av god kvalitet. Selve ølet er mørkt, disig og ikke gjennomlysbart. Duften er mørk og behagelgi med et lite hint av jul. Jeg finner kaffe, lær, sjokolade, rosiner, ingefær og mer krydder. Smaken holder det duften lover og jeg blir sittende lenge og rulle den på tungen. Jeg føler på en måte at her har Haandbryggeriet klart det jeg forestiller meg at de jakter på. Fusjonen av moderene hånbrygging og norsk bryggetradisjon. Ettersmaken konsentrerer seg faktisk minst like mye om krydderet som om bitterheten. På en vanlig øl ville dette ikke gitt toppkarakter, men her er det kryddersmakene som definerer julen og dermed passer det godt.
Konklusjon: En glimrende juleøl. Kjøp før det blir utsolgt, om det ikke er for sent allerede.

KARAKTERER:
Øyne: 6
Nese: 6
Kropp: 6
Munn: 6
Total: 6

FAKTA:
Produsent: Haandbryggeriet
Nasjonalitet: Norsk
Kjøpt: Vinmonopolet
#403
ABV: 7 %
Volum: 0,5 l
Pris: 69,20
Literpris: 138,40

11-345-355

One thought on “Haandbryggeriet, Nissefar 2011 (7,0%)

Legg igjen en kommentar

