Ægir, Lynchburg Natt (10,0%)

Jeg fikk to flasker Lynchburg som gave i vår en gang. Da satte jeg den til side for å ta den frem ved en passe anledning og min 45-årsdag i august fant jeg passende. Konklusjonen var at det var verdt å vente.

Sort som olje, med en nydelig skumtopp. Her er det manage lukter som konkurrerer om min interesse. Om jeg lar glasset stå i ro dominerer mørkt tre, røyk og mørk sjokolade, men om jeg svinger ølet i glasset frigis søtere dufter. Tofee, vanilje og dadler, uten at de de tyngre duftene forsvinner. Smaken er like kompleks og inneholder i hovedsake de samme smakene, men her skinner alkoholen gjennom og da i en form som tar med seg smakene fra fatet den er lagret på og dermed er Jack Daniels også med på denne festen i min munn. Ettersmaken er lang. Svært lang. Den dominerse av mokkabønner mens en mild læraktig bitterhet kompletterer det hele.

Dette ølet tok forøvrig sølvmedalje i Australian International Beer Awards.

Konklusjon: Det irriterer meg grønn at denne ikke er tilgjengelig på polet. Den ville vært den perfekte øl å ha stående for store og små feiringer og den ville vært ypperlig som gave til venner som liker brunt brennevin, men ikke helt har oppdaget at øl er så mye mer enn pils.

Oppfordring: Evan, nå har du nytt bryggeri og god plass. Kan du sette av noe av denne plassen, får tak i fat fra Lynchburg og produsere så mye at polet godtar dette glimrende produktet i bestillingsutvalget?


KARAKTERER:
Øyne: 6
Nese: 6
Kropp: 6
Munn: 6
Total: 6

FAKTA:
Produsent: Ægir
Nasjonalitet: Norsk
Kjøpt: Gave
ABV: 10 %
Volum: 0,5 l
Pris: –
Literpris: –

11-261-271

3 thoughts on “Ægir, Lynchburg Natt (10,0%)

  1. student sier:

    Har høyrt mykje godt om dette, men du seier at du fekk to flasker? Var det i frå kjenningar i skjenkebransjen?

Legg igjen en kommentar

