LoverBeer, Marché ‘L Re (8,5%)

Jeg regner med at dere som leser dette skjønner omtrent like mye av navnet som meg. Omtrent ingenting. Det hjalp litt å kunne lese «Italian Imperial Coffe Spiced Stout» på baksiden.

Sort som en stout skal være. Skummet er lavt, men ellers ikke noe å utsette på. Til å begynne med sliter jeg litt med å skille de forskjellige duftene, men etter litt svinging i glasset kommer røyk og aske klart frem sammen med noe som minner om sterkt overmoden frukt, men skuffende nok ingen kaffe, eller for den del andre dufter en forventer av en stout. Når jeg får ølet over leppene går det et lite lys opp for meg. Dette er absolutt den sureste stouten jeg noen gang har smakt. Så surt at tankene går til spontangjæret/surøl, men selv om dette er noe helt annet enn forventet er det noe fengslende og sjarmerende med det. Jeg liker det rett og slett. Surheten dominerer som nevnt, men kaffe og brent malt er absolutt til stede og det samme er en fruktighet som sammen med suheten får meg til å tenke på stikkelsbær. Ettersmaken er en firlengelse av hovedsmaken, mens bitterheten etterhvert går mer over mot nesten modne plommer, og jeg nyter den lenge.

Jeg fant frem litt brie og noen tørre kjeks. Ikke den helt perfekte matchen, men det hevet opplevelsen av begge deler.

KARAKTERER:
Øyne: 5
Nese: 3
Kropp: 5
Munn: 5
Total: 4,6

FAKTA:
Produsent: LoverBeer
Nasjonalitet: Italiensk
Kjøpt: Valkendorfsgate
ABV: 8,5 %
Volum: 0,365 l
Pris: 87,90
Literpris: 240,82

11-270-280

Legg igjen en kommentar

