Mikkeller, Centennial Single Hop (6,9%)

Rødlig gyllen dyp fristende farge, men skummet blir litt luftig og legger seg litt for raskt. Duften av overmodne plommer  dominerer og overveldende i forhold til andre dufter selv om jeg aner at det er noe mer her. Smaken er rund fyldig og søt og plommene er fortsatt hjertlig til stede. Egentlig en helt grei smak, men ikke noe jeg øsnker mye og ofte.  Den balanseres imidlertid av en god treaktig bitterhet. Ettersmaken er som så ofte en forlengelse av hovedsmaken, med en bitterhet som kommer litt mer frem i smaksbildet. Her må jeg innrømme at jeg ble litt skuffet. Ikke fordi dette er en dårlig øl, men fordi forventningene var noe høyere.

KARAKTERER:
Øyne: 4
Nese: 4
Kropp: 4
Munn: 4
Total: 4

FAKTA:
Produsent: Mikkeller
Nasjonalitet: Dansk
Kjøpt: Valkendorfsgate
ABV: 6,9 %
Volum: 0,33 l
Pris: 57,70
Literpris: 174,85

11-264-274

One thought on “Mikkeller, Centennial Single Hop (6,9%)

  1. Erik sier:

    En liten refleksjon bare: Hva er egentlig forventingene til denne serien med single hop øl? Det er en god grunn til at de aller fleste øl brygges med en kombinasjon av forskjellige humler for å få frem en ønsket smaksprofil og bitterhet. Mine forventninger til denne eksperiment serien var således å identifisere de forskjellige egenskapene til forskjellige humletypene og lære litt om hvordan IBU oppfattes forskjellig fra hvilke humletype som faktisk er benyttet. Personlig la jeg helt tilsides forventingene om å smake en spesielt god øl denne gangen og konsentrerte meg om å sammenligne disse 19 humlene. Smakte forresten også den ølen som heter 19 denne helgen, som er en øl hvor samtlige humler er tatt med i et mer kalkulert forhold. Jeg fant den langt bedre og harmonisk i smak enn noen av de enkelte single hop versjonene. Har også smakt andre single hop øl som virkelig er gode, men et er nå en litt annen sak.

Legg igjen en kommentar

