Williams Brothers, Black (4,2%)

Jeg har den vanen, eller uvanen som min kone ville kalt det, at når jeg er på nye steder så sjekker jeg ølhyllene på de butikkene som ikke er alt for kjedeorienterte. Dermed var det helt naturlig å stikke innom Helgøs Matsenter da jeg var i Stavanger i forbindelse med ølfestiavalen på Nærbø. Der fant jeg, ikke uventet, noen øl jeg ikke hadde smakt før. Den første av disse er den som er omtalt her.

Sort, gjennomlysbar, men ikke mer. Tett og fint skum. Duft av fiken og mørk malt dominerer. Under dette finner jeg karamell og et hint av humle. Smaken er rik på malt. Den fremstår i form av karamell, lakris og mørke frukter, men ikke på samme måte som en mørk og sterk porter eller stout. Her er den lettere og på en måte mykere. Ettersmaken er behgalig tilbaketrukket, slik en kan forvente fra en butikkøl, men samtidig har den helt klart restene av hovedsmaken og disse sitter i lenge.

Dette er rett og slett et meget bra butikkalternativ og etter denne og Lia Fail begynner jeg å mistenke at skottene kan dette med øl med mye smak og forholdsvis lite alkohol.

KARAKTERER:
Øyne: 6
Nese: 5
Kropp: 5
Munn: 5
Total: 5,1

FAKTA:
Produsent: Williams Brothers
Nasjonalitet: Skotsk
Kjøpt: Helgøs (Stv.)
ABV: 4,2 %
Volum: 0,5 l
Pris: –
Literpris: –

11-316-326

Legg igjen en kommentar

