En Pale, To Pale, Tre Pale

Min interess  for kvalitetsøl har på forholdsvis kort tid gitt meg mange gode opplevelser Jeg tenker da ikke bare på det jeg har fått i glasset, men også opplevelser og ikke minst nye gode venner og bekjentskaper. Blant disse vennene er Kjempetorsken (Tom Young) og hans bror (Stein Tømmerås). Det var gjennom disse at Tommy og jeg i år ble invitert til Nøgne Øs hjemmebryggerdag i år. En svært trivelig helg på deres familiehytte, men her skal det dreie seg om produktene fra fjorårets hjemmebryggerdag. Pale Ale. Nøgne Øs oppsrkift og mesk. Tre forskjellige gjæringsprosesser.

Tom og Steins varianter kom via Posten. Young er selvsagt fra Tom. Protobrew er fra Stein. Nøgne Ø varianten kjøpte jeg selv på et høvelig utsalg i nærheten. Dermed er vi ikke 100% sikre på at alle tre var fra samme batch, men de var uansett såpass like at de fungerte godt til en liten test med halvåpne øyne.

NØGNE Ø:
Ingenting å si på utseendet. Gyllengul med flott skum. Duft av gress, honning og mild sitrus. Fydlig behagelig smak med sitrus, honning og tørket gress. Ettersmaken spinner, som forventet, rundt hovedsmakene og den er godt balansert.

KARAKTERER:
Øyne: 5
Nese: 4
Kropp: 5
Munn: 4
Total: 4,4

PROTOBREW:
Ingenting å si på utseendet. Gyllengul med flott skum. Duft av gress og mild sitrus, men her er honningen mre tilbaketrukket og sitrusen litt lenger fremme i duftbildet enn på orginalen. Denne er litt fyldigere enn orginalen på smak, men ingridiensene er de samme, men med litt mer korn i smaksbildet. Noe som gir den smaken jeg beskriver som honningkake. Ettersmaken spinner, som forventet, rundt hovedsmakene og den er godt balansert.

KARAKTERER:
Øyne: 5
Nese: 4
Kropp: 5
Munn: 4
Total: 4,4

YOUNG:
Ingenting å si på utseendet. Gyllengul med flott skum. Her finner jeg mer korn, honning og sitrus, samt et tuch av malt. Denne varianten er litt friskere, men også litt smalere i smaken enn de to andre, men vi snakker om forholdsvis små nyanser. Ettersmaken inneholde de samme ingridiensene som de andre, men er litt bitrere.

KARAKTERER:
Øyne: 5
Nese: 4
Kropp: 5
Munn: 4
Total: 4,4

KONKLUSJON:
Alle tre fungere helt greit uten å være den store utfordringen hverken smaksmessig eller når det gjelder spennende nyoppdagelser.

Same, Same, but different

7 thoughts on “En Pale, To Pale, Tre Pale

  1. Erik sier:

    Kjenner ikke til dette konkrete tilfellet, men poenget med hejmmebryggerdagene er at deltakerne skal velge sin egen gjær og gjæringstemperatur. Dette er en faktor som påvirker smaken på ølet stort. Mange deltakere velger i tillegg å gjøre andre kreative innslag, men akkurat dette med gjær finner jeg svært fascinerende. Jeg velger å påstå at gjæringstemperaturen alene kan ha større påvirkning av ølet enn mesketemperaturen i enkelte tilfeller. Har selv nettopp deltatt på et 100 liters brygg hvor vi har fordelt brygget på tre gjærspann, vi bruker samme gjær men gjærer på litt forskjellige temperaturer. Det skal bli spennende å sammenligne resultatet.

    • Jeg er klar over dette og skal sjekke med bryggerne. Tom er imidlertid litt lite tilgjengelig i denne helgen ettersom han er i Køben og feirer 50-årsdag og deltar på ølfestivaler.

    • Dette er vel ikke ølet fra hjemmebryggerdagene, i allefall ikke årets. I år var det Beer Geek Breakfast, såvidt jeg vet. Spennende prosjekt å lage samme oppskrift og samme temp også, for å se hvilke nyanser bryggerutiner osv. kan utgjøre.

  2. Kjempetorsken sier:

    Både Stein og jeg er veldig glad i NØ Pale Ale, så i fjor brukte vi samme gjær som NØ og vi gjorde ingen tilsetninger. I ettertid var vi glade for akkurat dėt valget. Vi kom nær opp til originalen slik vi håpet. Med årets BGB tok vi oss større friheter, og vi angret nok litt på det i ettertid.

    Neste år skal Nøgne Ø Amber gjenopplives, og da går vi nok for mest mulig originalsmak.

Legg igjen en kommentar

