Haandbryggeriet, Røyk Uten Ild (8,5%)

Fargen er rett. Klar og mørk mørk brunrød. Men enda en gang skummer en øl fra Haandbryggeriet alt for mye og jeg må slå i glasset 3-4 ganger, med pauser mellom, for å få et 2/3 fullt glass. Skummet er også en utfordring når det gjelder duft ettersom det gjør det svært vanskelig å jobbe frem andre dufter enn de som sitter i skummet. Duften i skummet er det ellers ikke mye å utsette på. Det er rikeleig med brent mørkt tre og et hint av kaffe. Når skummet omsider roer seg ned finner jeg ikke uventet mørk sjokolade og kaffe, samt HB signaturen som jeg antar kommer fra gjæren, men ikke helt klarer å beskrive utover at den minner meg om havet. Muligens et hint av tjære? Smaken domineres av mørkt tre og kaffe., men jeg finner også mørke frukter og mot slutten et hint av kandisukker. Smaken av røyk uteblir nesten helt. Er det her uten delen i navnet kommer fra? Ettersmaken preges av kaffe og mørke frukter. Jeg kunne tenkt meg litt mer bitterhet.

Konklusjon: Den dagen HB klarer å gjøre noe med den overdrevne skummingen kommer jeg til å sett lang mer pris på deres produkter og dermed kjøpe dem oftere. Så også denne. Slik det er i dag må en nesten ha litt ekstra overskudd og tid for å gi seg i kast med en flaske HB-øl. Men når jeg får dem på fat nøler jeg ikke. Det skal her tas med at flasken var halvtannet år gammel og at det hevdes av uavhengige kilder at skumproblemene nå er langt mindre.

KARAKTERER:
Øyne: 4
Nese: 5
Kropp: 5
Munn: 4
Total: 4,6

FAKTA:
Produsent: Haandbryggeriet
Nasjonalitet: Norsk
Kjøpt: Vinmonopolet
ABV: 8,5 %
Volum: 0,5 l
Pris: –
Literpris: –

12-23-410

One thought on “Haandbryggeriet, Røyk Uten Ild (8,5%)

  1. humletoppen sier:

    Av de nyere batchene produsert i det nye bryggeriet på Sundland, har jeg ennå ikke opplevd skumproblem med øl på flaske fra Haandbryggeriet. Så det kan se ut som skumproblemet er løst – forhåpentligvis…

Legg igjen en kommentar

