Polet har solgt halvparten av ølet

Øl og jul hører utvilsomt sammen i dette landet. Vinmonopolets salg av øl i november og desember er, målt i liter, like stort som de ti foregående månedene og jeg ser ingen grunn til at det skulle endre seg i år. Frem til 2010 var forholdet 45/55% (snitt). Med andre ord ble det solgt mer øl i de to siste månedene enn i de ti foregående. 2010 skjedde det imidlertid noe og forholdet ble endret til 50/50%. Året etter var det 49/51%. Vi som er litt over snittet interessert i øl velger selvsagt å tro at dette skyldes en oppvåkning i folket. At de, mens salgstallene til de store bryggeriene stadig blir rapportert å gå ned, har funnet ut at det finnes øl med mer smak og ikke minst med flere forskjellige smaksvarianter.

For øl er det få andre sesongjusteringer. Vi kjøper riktignok litt mindre i januar. Antagelig drikker vi opp restene av juleølet. Og vi kjøper litt mer i juli. Øl og sommer hører sammen, men jeg antar de fleste foretrekker butikkstyrke når ølet er like mye tørstedrikke som kosedrikke.

Tallene som Vinmonopolet til nå har offentliggjort (ut september) viser at det så lang er det solgt 689 000 liter øl, mot 529 000 i fjor. En oppgang på saftige 30%. Totalt i år blir nok ikke oppgangen i ølsalg like stor, men jeg vil anta at vi kan forvente  at det blir solgt minst 130 000 liter. Noe som gir en oppgang på minst 12%.

Svakvin (vanlig vin) har ikke samme økningen frem mot jul. November er forholdsvis lik oktober med ca 7,7% av årsomsetningen, mens desember knapt dobler dette med 13,2%. Det ser imidlertid ut til at vin også er er sommerdrikk. Salget når de fleste år 10% av årstotalen i løpet av juni eller juli og den måneden som ikke når dette ligger rundt 9%.

Brennevin har en kurve som minner om den for vin, men her er det en liten oppgang rundt påsketider. Andelen for desember har ligget stabilt rundt 16% de siste årene.

Sterkvin selges det stadig mindre av gjennom polet, men andelen som blir solgt i desember øker og passerte i 2011 for første gang 17%. I liter utgjør dette allikevel bare 69% av det som ble sogt i desember 2001. 177 000 mot 122 000 liter.

Alkoholfritt har hatt en så stor økning i salget de siste årene (+60% fra ’09 til ’11) at det blir litt verre å finne klare sesongtrender, men også her vises det en oppgang i desember, med 19,6% og 20,4% av årssalget de to siste år.

Jeg kommer selvsagt tilbake med mer tall ved en senere anledning.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s