Salgstall Vinmonopolet September 2012

Det er en stund siden Vinmonopolet la ut sine tall for september, men jeg har ikke somlet meg til å kommentere dem før nå. Vi ser selvsagt først på faktisk ølsalg og der fortsetter ikke uventet økningen. Det ble solgt 80 000 liter, mot 62 000 i 2011. En økning på 29%, som stemmer bra med økningen resten av året. Totalsalget så langt er 689 000 mot 528 000 i 2011. En oppgang på solide 30%. Dette fortsetter en trend som startet i 2010. Da med en økning på 22%, mens økningen i 2011 var på 16%.

Dette er en utvikling som øl er alene om blant Vinmonopolets alkoholholdige varer. Svakvin har hatt små endringer og salget er nå 112% av det det var i 2006. Noe som er tett på 2010, men lavere enn 2011. Brennevin ligger på 91% av 2006 og sterkvin fortsetter nedgangen og er nå nede i 63% av salget i 2006. Og om noen skulle lure: 2006 ble valgt fordi dette var det siste året før endringene i ølsalget begynte. Tidligere år ville kun gitt små endringer for øl, en klar oppgang for svakvin og brennevin frem til 2005 og en svak oppgang for alkoholfritt.

Selv om ølsalget stadig stiger er det fortsatt svakvin som er Vinmonopolets hovedvare, med 83,2% av salget i september. Brennevin kommer som nummer to med 15,2%. Deretter følger øl med 1,4% og sterkvin med 0,8%. Alkoholfritt står for 0,3%.

Totalsalget for Vinmonopolet så langt i år er opp 2,2%, målt mot samme periode i fjor.
Oktobertallene kommer om kort tid.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s