Mikkeller, Czechet Pilsner (4,6%)

Ikke fall av stolen, men StoreMy har faktisk funnet en pils han liker godt. Utfordringen er at den ikke er speslielt lett å få tak i. Jeg fant min i Danmark. Egentlig ikke så rart når den er produsert av Mikkeller.

Fargen er mer matt gulbrun enn gylden gulbrun. Dette kombineres med litt mer dybde enn vi er vant til fra insdustribryggerne. Skummet er tett og fint og det etterlenktede lokket blir liggende etter at skumtoppen etter skjenkingen har lagt seg. Jeg finner overraskende mye duft av hes (hesjet høy) og korn og føler meg hensatt til en midtsommersdag i en litt bred veslandsdal. I tillegg finner jeg en sitrus som mer kan beskrives som duften av sitronlimonade enn sitronen selv og et hint av tørr mørk jord. Smaken spinner i hovedsak rundt kornet og tørrhøyet, med sitrusen listende i bakgrunnen. Nå mer som et hint av sitronskall. Ettersmaken er humlerik og passe bitter for min gane. Medbåde tørrhøy og sitron klart til stede.
Konklusjon: Skal du kjøpe en pils til meg bør det være denne.

KARAKTERER:
Øyne: 5
Nese: 5
Kropp: 5
Munn: 5
Total: 5

FAKTA:
Produsent: Mikkeller
Nasjonalitet: Dansk
Kjøpt: Vinoble, Esbjerg
ABV: 4,6 %
Volum: 0,33 l
Pris: –
Literpris: –

12-96-485

Legg igjen en kommentar

